בתום דיון סוער: אגרת הרישוי לרכב חשמלי תעלה מהשנה הבאה

ועדת הכספים אישרה לאחר דיון סוער את התקנות המשוות את גובה אגרת הרישוי לרכבים חשמליים לאגרת הרישוי על רכבים שאינם חשמליים מינואר 2025, במקום ביולי השנה | התקנות צפויות להכניס לקופת המדינה כ-230 מיליון ₪ בשנה, ולייקר בממוצע את עלות האגרה לבעל רכב חשמלי ב-2,300 ₪ | באוצר בטוחים: האגרה החדשה לא תפחית את מספר כלי הרכב החשמליים שייובאו ארצה | אנחנו מעודדים רכב ירוק – אבל בתחבורה ציבורית… טענו באוצר

רכב חשמלי בטעינה | מקור: הודעת משרד האנרגיה

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, אישרה את הצעת תקנות התעבורה הקובעת ביטול של ההפחתה על אגרת רישוי לרכב חשמלי עד 3,500 ק"ג, לעומת האגרה לכלי רכב דומים המונעים בבנזין או בדיזל. בהמשך להחלטת הממשלה מחודש ינואר בנידון, נקבע כי האגרות לרכבים חשמליים אלה יחולו בהתאם לקבוצת המחיר והגיל של הרכב, בהתעלם מסוג ההנעה.

בדברי ההסבר לתקנות צוין כי השפעת הרכבים החשמליים על התשתיות והגודש בכבישים והעלויות המשקיות כתוצאה מכך, וכן עלויות הטיפול בהם במערך הרישוי אינם שונים משל רכבים שאינם חשמליים. עוד צוין כי צמצום זיהום האוויר מגולם בכך שהם אינם משלמים מס על דלק. לצד זאת, ציינה נציגת האוצר בדיון, כי לא ניתן להתעלם מכך שגם הצורך בהגדלת ההכנסות לקופת המדינה עומד בבסיס ההחלטה, אשר צפויה להכניס לקופת המדינה כ-230 מיליון ₪ בשנה.

ח"כ ינון אזולאי טען, כי "לא יכול להיות שביד אחת אומרים לנו שמעודדים ירוק, מסבסדים, ממסים וביד השנייה עושים הפוך. אתם רוצים להביא מס נסועה? מתי כמה? ואיך זה מסתדר עם איכות הסביבה והבריאות? זה יועיל לפקקים? יסעו פחות?". יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני אמר בתגובה כי "קיימנו דיון, הועלו שאלות שונות, אנחנו נשמע את התשובות השונות ואני מתכוון להעלות את הנוסח להצבעה. הסכמתי לכך נוכח כך שהוסבר לי שבלי המימון הזה אין תקציב לרפורמה של התחבורה הציבורית, אם לא יהיה לזה רוב, לא יהיה".

ח"כ חמד עמאר תהה, האם "המדינה רוצה לעודד את איכות הסביבה או לא? האם המדינה רוצה לעודד רכב חשמלי?" ואילו ח"כ נאור שירי העירה בסרקזם: "המדינה לא רוצה לעודד רכב חשמלי, זה כסף, זה הכנסות עבורה". לטענות הח"כים הצטרף ח"כ אימטן חאטיב יאסין: "רכבים חשמליים נרכשים היום גם ע"י מעמד הביניים, על ידי מי שרוצה לחסוך בדלק".

טענה מקצועית השמיע איתן פרנס, מאיגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, שאמר כי "אחרי כל כך הרבה שנים של מיסוי ירוק, רשות המסים מחריבה את הנושא של הרכב החשמלי, הם מאותתים לציבור: אל תקנו רכב חשמלי. בואו", קרא פרנס לרשות המסים ולאוצר, "תציגו הכל, אתם מביאים את ביטול ההטבה, אח"כ תביאו את מס הנסועה. כולם ישלמו את אותו מס, אתם מגדירים את הרכב החשמלי רק למי שיש מטען פרטי. אתה לא מנהלים דיאלוג, אתם רצים להביא כסף. יש 100 אלף רכבים חשמליים, תטילו את המס על 3.3 מיליון רכבים מזהמים".

איתי ראב"ד, מנכ"ל טסלה ישראל סיפר, כי "הטסלה היקרה בעולם נמכרת בישראל. בעולם היא נמכרת ב-40 אלף יורו, בישראל היא מתחילה ב-220 אלף ₪. מה שמדינת ישראל עושה, דרך המס שטיפס ל-35%, הוא שאחוז מסירת המכוניות הולך לרדת, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. אירופה הולכת לכיוון אחר בתכלית: הטבות לרוכשים, ליצרנים, ליבואנים, אנחנו הולכים לכיוון ההפוך. רכב הבסיס יעלה בקרוב 300 אלף ₪, אנחנו מרחיקים את הרכב החשמלי מהישראלים".

מעודדים תחבורה ציבורית…

באוצר הציגו את עמדתם מול הביקורת. ספיר איפרגן מאגף התקציבים אמרה, "ננסה לשכנע אתכם שנעשתה עבודה מאוד מקצועית. תמיד לנגד עיננו אנחנו בוחנים מי מושפע, נראה לכם שמי שמושפע זה בעיקר עשירונים 8 עד 10. לעניין התפיסה ההוליסטית הכוללת, יש החלטת ממשלה מפורטת שמציגה את כלל צעדי המדיניות שהממשלה אישרה לעניין הרכב החשמלי, אפילו התזכיר לעניין מס נסועה כבר פורסם להערות ציבור, כל המדיניות בחוץ, כל התוכניות ידועות לכל, קיבלנו הערות ציבור לעניין מס נסועה, אנחנו לומדים, ומשפרים חלק בהתאם להערות. המדיניות היא לעודד כניסת רכבים חשמליים על פני רכבים רגילים, אבל אנחנו לא מעודדים רכב פרטי. אנחנו מעודדים תחבורה ציבורית ואם כבר רכב פרטי אז שיהיה חשמלי. לצד זה יש הוזלה משמעותית במס הרכישה".

באוצר הציגו עוד כי סך הגבייה מאגרות רכב פרטי עומדת על כ-5.3 מיליארד ש"ח בשנה, וכי רכבים חשמליים זוכים כיום להנחה באגרת הרישוי העומדת בממוצע על 2,300 ש"ח בשנה. עוד צוין כי האגרה נגבית כנגד שימוש ואחזקה בתשתיות תחבורה, ניהול מערך הרישוי והפנמה של עלויות חיצוניות, וכי בהיבטים אלו אין הבדל בין רכב חשמלי לרכב בנזין, והמהלך צפוי להגדיל את הכנסות המדינה ב-230 מיליון ש"ח בשנה. עוד הוצג כי סבסוד התחבורה הציבורית גדל ב-240% בעשור האחרון, וכי פרויקטים של תחבורה המאושרים לביצוע הינם בהיקף של כ-300 מיליארד ₪.

באוצר טענו כי העלאת המס לא צפויה לפגוע בחדירת הרכבים החשמליים, והציגו כי ההפחתה ההדרגתית בהטבות לרכב החשמלי לא פוגעת בכניסתו לשוק גם בישראל, וכי ההטבות הניתנות בישראל גבוהות באופן יחסי בהשוואה בינ"ל. עוד הוצג כי בכל העולם ישנה מגמה של הפחתת ההטבות לרכבים חשמליים, וכי הטבות אלה בישראל מופנות כלפי עשירוני ההכנסה הגבוהים.

לעניין המיסוי העתיד לבוא ועידוד רכישת רכב ירוק, הציגו באוצר כי על מנת לעודד קניית רכבים חשמליים על פני רכבי בנזין, מוצע כי שיעור מס קנייה יישאר נמוך ב-3 השנים הקרובות, וכי מס הנסועה הצפוי יעמוד על 15 ש"ח ל-100 ק"מ, "נמוך ממיסוי בלו שברכבים יעילים עומד על 20 ש"ח ל-100 ק"מ".

לדרישת יו"ר הוועדה נקבע כי התיקון יכנס לתוקף בחודש ינואר 2025, במקום בחודש יולי בנוסח התקנות המקורי.

כתיבת תגובה